املای ادبیات کنکور را چگونه بخوانیم؟

folder_openمقالات
commentبدون دیدگاه
املای ادبیات کنکور را چگونه بخوانیم؟

مبحث املای ادبیات کنکور با لغت دارای پیوندی عمیق و ناگسستنی است. اگر داوطلبان به معنای لغت‌های مختلف تسلط داشته باشند قطعاً در مبحث املا نیز موفق‌تر خواهند بود؛ به عبارت بهتر دانش لغوی مناسب، پیش‌نیاز و تضمین‌کنندۀ موفقیت در تست‌های املای کنکور است.

پیش از هر سخنی درباره مبحث املای کنکور نظام جدید باید دربارۀ واژگانی که ارزش املایی ندارند چند نکته را یادآور شویم.

 

ء همزه

الف: همزۀ مختوم به «اء» که در کلمات عربی وجود دارد، در زبان فارسی حذف می‌شود؛ برای مثال:

املاء ============>>>  املا

ب: واژه‌های دو املایی از قبیل «جرئت و جرأت» یا «مسئول و مسؤول» به هر دو شکل درست است.

 

تشدید

 در مبحث املای ادبیات کنکور توجه کنید که تشدید ارزش املایی ندارد و به هیچ‌وجه غلط املایی به حساب نمی‌آید؛ تنها در جاهایی باید از آن استفاده کرد که عدم استفاده از آن باعث بدخوانی می‌شود؛ مثال: بنا و بنّا

 

جدانویسی و پیوسته‌نویسی

جدانوشتن یا سر هم نوشتن واژگان مرکب غلط املایی محسوب نمی‌شود؛ مثال: کتابخانه و کتاب‌خانه

 

واژگان دواملایی

– برخی واژه‌ها دارای دو املا هستند که هر دوی آنها درست است؛ برای مثال: هلیم و حلیم، زغال و ذغال، توس و طوس، جناق و جناغ

نکتۀ مهم دربارۀ این واژگان این است که با هر دو املا فقط یک معنا دارند و بر خلاف واژگانی مثل «سورت و صورت» تفاوت املایی آنها باعث تفاوت معنایی نمی‌شود.

– واژه‌هایی مثل طاووس و کاووس با دو «واو» نوشته می‌شوند.

– شکل کهن برخی واژگان مثل «نبشتن» که امروزه به دلیل تحول آوایی  به صورت «نوشتن» درآمده است غلط املایی محسوب نمی‌شود.

– واو معدوله یا ناخوانا: صورت املایی کلماتی که با واو معدوله نوشته می‌شود بسیار مهم است زیرا عدم نوشتن واو معدوله غلط املایی محسوب می‌شود؛ مثال؛ خواهر، خواندن، خواستن، خواستگار.

 

دو دسته از لغات هستند که دارای اهمیت زیادی در املای کنکور نظام جدید هستند:

۱- واژگانی که دارای چندگونه‌نویسی باشد؛

یعنی شامل حروفی باشد که در زبان فارسی دارای گونه‌های نوشتاری متفاوتی است. این حروف عبارتند از: «ت/ ط»، «س/ ث / ص»، «ح/ هـ»، «ذ / ز / ظ / ض»، «ع / ء / الف»، «غ / ق».

ممکن است حتی برخی از صورت‌های املایی که با این قبیل حروف نوشته می‌شود درست باشد ولی در معنای مورد نظر غلط باشد؛ برای مثال اگر کسی «فراق» و «فراغ» را ببیند قطعاً به درستی هر دو گونۀ نوشتاری آنها تأکید خواهد کرد اما اشتباه جایی رخ می‌دهد که ما «فراغ» را در معنای «جدایی» بکار ببریم که به این مبحث در بخش هم‌آواها اشاره کرده‌ایم.

اما تعدّد حروفی که در زبان فارسی برای یک آوای مشخص وجود دارد ارزش املایی آن واژگان را بالا می‌برد. برای مثال وقتی ما برای آوای «z» در زبان فارسی ۴ نویسۀ «ذ / ز / ظ / ض» داریم طبیعتاً اهمیت املایی آن در نیز بالاتر می‌رود؛ به همین دلیل باید در املای ادبیات کنکور ، مبحث صورت دقیق املای کلماتی که دارای چنین حروفی هستند بخاطر سپرده شود.

برای مثال واژۀ «مزاج» به معنای آمیختن چیزی به چیزی می‌تواند به اشکال زیر هم نوشته شود:

مذاج، مظاج، مضاج

اما هر سه صورت اشتباه است.

 

۲- هم‌آواها که خود به دو دسته تقسیم می‌شوند:

الف) هم‌آواهای کامل: تمام حروف آن‌ها از نظر آوایی شبیه هم است اما معانی واژگان با یکدیگر متفاوت است.

ب) هم‌آواهای ناقص: شباهت حروف واژگان با یکدیگر کامل نیست و در یک حرف با هم اختلاف دارند.

نکتۀ مهم دربارۀ هم‌آواها در مبحث املای کنکور نظام جدید این است که معنی آنها را با توجه به بافت باید تشخیص داد؛ بدین معنا که باید دید واژه در چه جمله‌ای بکار رفته است و معنی واژه در آن جمله چیست. به این ترتیب و با توجه به بافت می‌توان معنی صحیح واژه را تشخیص داد؛ برای مثال در مورد هم آوای کامل می توان گفت:

استحقاق وی به رتبت پادشاهی و منزلت امارت معلوم و استقلال وی تقدیم ابواب سیاست و تمهید اسباب ایالت را مقرر.

خانۀ دل ما را از کرم عمارت کن.

اگر دقت کنید در جملۀ اول واژۀ «امارت» به معنای امیری و فرمانروایی است؛ این واژه در جایی از جمله قرار گرفته است که با توجه به واژگان قبل و بعدش معنایی مشخص را به ما منتقل می‌کند. واژگانی از قبیل «پادشاهی»، «سیاست»، «ایالت» در این جمله وجود دارد و ما حتی اگر معنی «امارت» را ندانیم از بافت جمله به معنای آن پی خواهیم برد.

 

همین نکته دربارۀ مثال دوم نیز وجود دارد؛

یعنی با توجه به واژۀ «خانه» متوجه می‌شویم که «عمارت» باید معنایی شبیه آبادکردن و ساختن داشته باشد. اما اولین قدم در راه تشخیص درست املای واژگان هم‌آوا در مبحث املای ادبیات کنکور ، دانستن معنای صورت‌های املایی متفاوت آنهاست؛ یعنی شما بدون دانستن معنای لغات نمی‌توانید تشخیص دهید که املای کدام‌ واژه صحیح است. به عبارت بهتر اگر شما معنای لغات را به خوبی فرا بگیرید می‌توانید سؤالات املا را نیز به درستی پاسخ دهید.

برای مثال در مورد هم آوای ناقص می توان گفت: اِبطال: باطل کردن/ اَبطال: پهلوانان

اِبدال: عوض و بدل کردن، قرار دادن حرفی به جای حرفی دیگر/ اَبدال: مردان حق

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست